Spinalonga

I en rød Jeep med kun presenning til tak, satte min kjære søster og jeg kursen østover til Spinalonga. Vi kjørte fra Platanias, og veiene på Kreta er ekstremt dårlig skiltet, og det som er av skilt står som regel plassert langt inni en busk. Hvis man leter etter et skilt rekker man kanskje å se at det er et skilt der, men ikke hva som står på det. Ganske upraktisk egentlig...

Heldigvis hadde vi med oss kart, og med litt samarbeid, trengte vi faktisk ikke skilter for å finne frem. Vi endte opp i Elounda, hvor vi parkerte på kaia og fant en båt som fraktet oss til tur-retur Spinalonga for 10 Euro. Båtturen tok ca. 20 minutter hver vei, og da vi kom frem måtte vi betale 2 Euro i inngangspenger for å få gå på øya. Vi ruslet litt rundt, og klatret opp på toppen for å få oversikten. Øye var egentlig akkurat sånn som jeg hadde sett for meg, og det var ganske kaldt og det blåste mye der. I noen av husene hadde de stilt ut en del av eiendelene til de spedalske som bodde der, og alt sammen var ganske dystert. Det var både veldig virkelig og samtidig litt skummelt, og jeg hadde hele tiden boka "Øya" i tankene. Jeg har bestemt meg for at jeg skal lese den igjen så fort anledningen byr seg, jeg tror jeg vil få enda mer ut av den nå.

Vel tilbake i Elounda spiste vi middag før vi tok fatt på returen til Platanias, noe som ble ganske vanskelig da mørket kom. Det var lange strekninger uten belysning, og midt inne i svarteste skogen hadde rundt 3000 grekere bestemt seg for å ha en slags loppemarkedsamling hvor de parkerte alle bilene sine langs begge sider av veien i mil eller mil. Ganske spesielt, men etter litt kø og et par halsbrekkende forbikjøringer, kom vi oss tilbake til hotellet rett før midnatt.

Bilder fra dagen:

Spinalonga sett fra båten...

Dette var de første bygningene som møtte oss da vi kom i land...

Utsikten fra toppen av øya. Det må ha vært så ensomt å stå på toppen her og se inn på fastlandet som er så nære, og vite at man ikke får returnere...

Servise som tilhørte de siste beboerne av øya.

Utstyr fra sykehuset på øya.

Inngangen til øya for de spedalske. Det fantes en annen inngang også, men det var denne veien forsyninger og nye beboere kom.

Jeg fikk vondt inni meg av å se de forfalne bygningene, selv om det er over 50 år siden noen bodde her, er det ikke vanskelig å skjønne at de ikke bodde særlig lukrativt her.

En hyggelig og innholdsrik tur med verdens beste søster. Anbefales for alle som reiser til Kreta!

@nne-mor

27.08.2009 kl.23:04

Så fine bilder!!Har et ønske om å besøke Spinalonga, spesielt etter at jeg leste boka "Øya".Nydelig smykke, med dens symbolske betydning.

Yong

27.08.2009 kl.23:10

Så utrolig fine bilder fra Øya :-)) Jeg har også lyst til å reise dit...kjenner at jeg blir litt tom innvendig av tanken på alle skjebnene som endte sin ferd akkurat der...Ha ha - rasende festlig skrevet om lille Ariel på flyet, syns jeg ser det - hihi :-) Nattinatt! xx

Majken

27.08.2009 kl.23:28

Ser ut som dere har hatt en kjempe fin tur. Rart å se bilder av Spinalonga. Inngangen var akkurat sånn jeg så den for meg. Veldig fint smykke =)

Johnsine

27.08.2009 kl.23:33

Jeg trodde først Spinalonga var et ord for noe annet. Det hørtes så ..øh, rart ut. Utrolig sted. Fy fader, jeg skulle hatt tid til å sett alt det som er verdt å se her på jord.

mia

27.08.2009 kl.23:35

Velkommen hjem:)

Mona

27.08.2009 kl.23:58

for et vakkert smykke med et kjempe fint budskap..åhhh.jeg vil lese øya jeg og..hmmm,se etter den i morra i butikken jeg:)håper jeg får tid til den blandt alle leksene .er litt skummelt å være tilbake påskolebenken igjen etter så mange år.)he he...så ut som dere hadde en super fin tur..gleder meg til konkurranser jeg:)ha en fin natt og flott morgendag:)klems.psss.mange fine bilder:)

28.08.2009 kl.00:37

Jeg har også lest boka, nå har jeg også lyst å dra til spinalonga!!

Hege

28.08.2009 kl.01:28

Velkommen hjem igjen!Nydelig smykke Bjørn hadde kjøpt til deg!

Størstepia

28.08.2009 kl.07:17

Så flott tur det ser ut til at dere har hatt!!:-)Var i Platanias for et par år siden (les 10, hehe) og vi spiste også på den restauranten oppi åsen der! Flott sted å feriere! Kos deg tilbake i Norge, nå er virkelig høsten her...

28.08.2009 kl.07:37

er du sammen med Bjørn? er dere gift ellernoe?

Kathrine og Alva Johanne

28.08.2009 kl.08:13

Nydelig gave, med omtanke :) Ordentlig søtt :D

Ida

28.08.2009 kl.09:26

Hei.Litt treig av meg jeg tydligvis,men tenkte ikke over at du sikkert hadde blogg før jeg leste om det i Mamma. Moro å se hvor stor Ariel har blitt og lese om utviklingen hennes. Godt å høre at det går bra med deg og Bjørn også,og at dere bor sammen nå :)Ida (fra barselsgruppa)

Tina :)

28.08.2009 kl.11:51

Nydelig smykke! :) Du er jammen meg heldig du.

Stine111

28.08.2009 kl.12:11

Velkommen hjem :)Høres ut som en ypperlig avsluttning på ferien.. :)

Antemor

28.08.2009 kl.16:42

Så fint smykke, og så fine bilder fra Spinalonga! Skjønner at det er nedtur å komme hjem, men du har ihvertfall hatt en uke i sola. Det er mer enn flesteparten av oss andre kan si ;-)

Kine

28.08.2009 kl.17:19

Er du og Bjørn sammen igjen? :)

Ragnhild

28.08.2009 kl.17:52

åå.. så søtt!:D

Maren Melstveit

28.08.2009 kl.18:48

Har også lest "Øya" og syns det var utrolig kult at du la ut bilder fra når du var der =) Fint smykke!

Oldemor

28.08.2009 kl.21:06

Velkommen hjem fra en fantastisk fin ferie,,ingen tvil att dette har vert vellykket tur,,nydelig smykke du hadde fått,,det var koslig fortalt hva de tre hjertene står for :)

Netta

28.08.2009 kl.21:41

Velkommen hjem til regnet!

29.08.2009 kl.11:44

Høres ut som dere har hatt en strålende uke. Nå vet jeg hvilken bok jeg skal lese neste gang iallefall. Kjempe fint smykke:)

Jona -Mammalivet

29.08.2009 kl.18:33

For et nydelig smykke :) Fint å høre at reisen og flyet gikk bra, sikkert litt godt å komme hjem også ? :)

Thessa

30.08.2009 kl.00:07

Anonym: vi er ikke gift, men samboere:)Ida: så koselig at du stakk innom, nå må jeg følge med på bloggen din også:)Kine: jepp. Flyttet inn til han igjen i slutten av juni (tror jeg det var).Netta: takk for det. Angrer på at jeg ikke ble en uke til:Smammalivet: njaaa, kunne godt tenkt meg en uke til i solen...

Mariann

31.08.2009 kl.22:54

Jøss, det bildet fra når du kommer i land på Spinalonga var akkurat sånn jeg så det for meg da jeg leste boken..Godt du har det bra med din lille familie, koose deg.

Ida

21.03.2010 kl.01:54

Har utrolig lyst til å reise dit, i og med at jeg for øyeblikket leser samme boka som du leste, Øya. Stedet så ganske likt ut som jeg hadde forestilt meg, og historien er voldsomt interessant. Takk for at du delte bilder, det var spennende å se. :-)

victoria. ♥

30.07.2010 kl.19:27

Jeg har lest boka Øya. Jeg er nettopp ferdig med den og du hadde veldig fine bilder.